Info voor professionals

Geaccrediteerde trainingen: Individuele Opvoedopstellingen met ouders via vloertegels


Er zijn 3 trainings- levels: Module 1 en 2 (instap, nog geen ervaring), 4 daagse (voor ervaren opstellers) en de vakopleiding.
Ga naar de desbetreffende pagina voor meer informatie en om je aan te melden. Is een training VOL? Geef je op voor de reservelijst door te mailen naar helen@lezinsky.nl.

Doelgroep

Alle professionals die met ouders en/of kinderen werken dmv. kindercoaching, oudercoaching, relatie therapeuten, gezinswerkers, jeugd coaches, mediators etc.

Algemeen

In opvoedkundige vraagstukken zien we vaak dat pijnplekken van ouders weerspiegeld worden in gedrag van kinderen. De ouder is dan feitelijk meer met een eigen proces bezig dan dat deze beschikbaar is als opvoeder in zo’n moment. Bijvoorbeeld als de harmonie verstoord wordt in het gezin, er ruzie en boosheid is. Voor zowel ouder als kind is het een patstelling als er niet op een fundamentelere laag iets veranderd. Alleen aandacht voor gedragsverandering en communicatie helpt niet en daarin hebben de meeste ouders al alle hoeken van de kamer gezien. Vaak is er iets aan de hand in de familie systemische laag. Hieraan kunnen we met de ouder werken via een Individuele Opvoedopstelling.

Binnen ieder familiesysteem heerst er een bijzondere loyaliteit ten opzichte van elkaar. Hierdoor kunnen grote gebeurtenissen in vorige generaties effect hebben op de jongere generatie. We zien dit concreet terug in gedrag van kinderen, in de relatie ouder-kind en in de relatie van ouders onderling; man-vrouw, vader -moeder plek.  Scheidingssituaties, samengestelde gezinnen en adoptiegezinnen vragen hierin om specifieke aandacht.

Er wordt individueel gewerkt met ouders aan thema’s die zij in de opvoeding en  in de relatie met hun kinderen tegenkomen. Kinderen behoeven niet mee te komen en blijven zo vrij van therapie. Door het vraagstuk ruimtelijk op te stellen komen ouders letterlijk in hun verhaal te staan en via deze methodiek  dienen oplossingen zich als vanzelf aan.

Anders dan gebruikelijk bij familieopstellingen/systemisch werk, is er voor de opvoedopstelling geen groep nodig; vloertegels zorgen voor de verschillende representanten. De tegels zijn verschillend van formaat en kleur en hebben een mannelijke of vrouwelijke vorm. Deze methodiek is dan ook bijzonder geschikt voor een individuele praktijk. Ouders ervaren zelf, en direct aan den lijve hoe zij op een diepere laag gebonden of verbonden zijn in hun gezin en familiesysteem.
Opvoed vraagstukken worden direct helder, er wordt niet over de dingen gepraat, een opstelling gaat voorbij het denken en gaat over een veel diepere laag.

Vraagstukken

Denk aan situaties rondom (v)echtscheiding, samengestelde gezinnen, adoptie, diverse opvoedvraagstukken rondom grenzen stellen, broekplassen, driftbuien, claimgedrag, ruzie tussen kinderen onderling, veel boosheid in het gezin. Relatie problematiek. Vragen omtrent ondefinieerbare gevoelens rondom bestaansrecht, geen plek hebben of een plek kunnen innemen etc..

Wil jij direct naar de oorzaak van het gedrag van ouders en/of kinderen in je sessies? Wil je ouders kunnen laten ervaren hoe de verbinding met hun kind(eren) er op een diepere laag uit ziet en daarin oplossingen aanbieden die blijvend zijn?

Geef je op voor de introductie modules